Leesevolutie
Als kind las
ik zelf niet, omdat ik het niet goed kon. Thuis lazen mijn ouders en
grootouders me dan wel voor, vooral sprookjes. Als ze me voorlazen was dat
altijd voor het slapengaan. Dan haalden ze mijn grote boek van ‘De gebroeders
Grimm’ en kozen ze zelf een verhaal om te vertellen. Ik herinner me vooral
Roodkapje, Sneeuwwitje en Assepoester. Ik hield van sprookjes, omdat ze vol
avontuur en fantasie zaten. Later las ik soms wel eens een boekje.
Op school herinner
ik me nog dat een juf ons voorlas uit het boek, ‘Puk en de petteflet’. Ik hield
van dat verhaal en ik keek altijd uit wanneer ze zou voorlezen. Het was
destijds mijn lievelingsboek, ook al had ik het zelf nog niet gelezen. Ze las
ook vaak uit ‘Jip en Janneke’. Die twee boeken waren allebei avontuurlijk. Zo
te zien hield ik van avontuur. Op school moest ik ook vaak met enkele anderen een
boek lezen. We lazen samen, elk een hoofdstuk, dat was omdat te oefen, omdat ik
niet goed kon lezen. We hadden veel boeken gelezen. Ik herinner me er geen meer,
waarschijnlijk omdat ik het ook haatte. De verhalen interesseerden me gewoonweg
niet.
In het
middelbaar was het al een ander verhaal. Daar moest ik veel meer boeken lezen
dan ik gewoon was. Ik haatte het om een boek te lezen en om er dan ook nog een
taak over te maken. Er kroop veel werk in het lezen van het boek en ook in het
maken van de taak. Ik haalde altijd weinig punten voor die opdrachten. Als we
een boek mochten kiezen, dan koos ik het boek met de minste pagina’s. Het
maakte niet uit waarover het ging, als het maar kort was. Later koos ik dan
weleens een bepaald thema, maar het was nog steeds een dun boekje. Ik koos vooral
voor een avontuurlijk boek of een boek over een maatschappelijk probleem. Dat
waren de thema die me het meest interesseerde. Buiten die opdrachten las ik
nooit uit mezelf een boek.
Op dit moment
is het al helemaal anders. Nu lees ik soms boeken van 250 pagina’s of meer. Als
ik vroeger moest lezen was ik er gewoon niet aan begonnen. Een blog maken is
één van de opdrachten van dit jaar, van Nederlands. Ik vind het wel een toffe
opdracht, maar er kruipt wel wat werk in. Ik lees duidelijk meer, nu durf ik
wel eens uit mezelf een boek lezen. Maar ik lees nu niet alleen boeken maar ook
de krant en tijdschriften. Het lezen van kranten van kranten vind ik
interessant want je blijft op de hoogte van de nieuwste feiten. Lezen in het
algemeen spreekt me meer aan, je neemt zo meer informatie op, het is nu ook
nuttig volgens mij. Mijn leesgedrag is veranderd maar mijn literaire smaak niet
echt. Ik verkies nog steeds avontuurlijke boeken. In de toekomst zie ik mezelf
wel wat boeken lezen.
Houding tegenover
literatuur
Mijn houding tegenover mijn favoriete boeken en mijn
favoriete films is vrijwel hetzelfde.’ De Wildernis In’ is één van mijn
favoriete boeken, toevallig of niet is de film ook één van mijn favorieten. Ik
lees graag avontuur verhalen en ik kijk graag naar avontuurlijk films. Ik
verkies films, omdat je daar niet alleen spanning kan creëren via het
literaire. Ook kan je spanning maken via de belichting, geluid of muziek,
intonatie van wat gezegd wordt, … Maar toch verkies ik sport en de
jeugdbeweging boven het lezen van boeken of het kijken naar films, omdat ik een
actief persoon ben. Ik kan me ook moeilijk concentreren bij het lezen en ik ben
het liefst buiten. Ik voel me meer ontspannen na het lopen in de bossen of na
de jeugdbeweging, dan na het lezen van een boek.
Ik lees elke morgen de krant, ook lees ik soms de krant online.
Ik lees kranten om informatie en kennis op te toen en om op de hoogte van de
nieuwste gebeurtenissen te blijven. Ik lees ook af en toe tijdschriften. Ik heb
wel een voorkeur voor non-fictie, ik ga eerder de krant lezen dan een boek. Ik
ben er meer geïnteresseerd in.
Ik denk dat ik dit jaar wel persoonlijk met de portfolio zal
omspringen. Enerzijds omdat ik nu meer een eigen mening heb, zodat ik die kan
uitwerken in de portfolio. Anderzijds omdat ik meer boeken ga lezen die mij
persoonlijk wel liggen.
Dit wordt verbeterd na Nieuwjaar.
BeantwoordenVerwijderen